Monday 21 November 2011

Usahawan Mutiara Motor



JOHOR BAHRU 11 Mei - Sesiapa yang melalui Jalan Tebrau menuju kepusat bandar raya pastinya tidak lepas memandang bangunan MutiaraMotors Sdn. Bhd. yang tersergam indah di kiri jalan.
Ia bertambah menarik apabila bangunan setinggi lima tingkat yangmenjadi satu mercu tanda itu, terdapat sebuah kereta mewah di atasbumbungnya.


Dilihat daripada bangunan dan simbolik kereta di bumbungnya, barangkali maksud yang disampaikan kepada orang ramai bahawa jerih peritkejayaan yang diraih Mutiara Motors membuktikan orang Melayu bolehberjaya dalam perniagaan automotif yang kebiasaannya dimonopoliusahawan kaum lain.


Selain bangunan itu, Mutiara Motors turut memiliki sebuah pusatjualan Toyota di Plentong, di sini, sebagai kejayaan hebat yangberterusan pengasas dan pemiliknya, Datuk Ahmad Kemin dalam perniagaanautomotif sejak 27 tahun lalu.

Hari ini, Ahmad yang juga pengasas dan Pengerusi Eksekutif MutiaraMotors sudah pasti berbangga dengan kejayaan yang tidak pernahdiimpikannya. Beliau telah berjaya melebarkan empayar perniagaannyaapabila sebuah ibu pejabat baru syarikat itu mula beroperasi Sabtu lalu.

Bangunan lima tingkat bernilai RM26 juta yang terletak dipersimpangan Jalan Datin Halimah dan Jalan Cenderawasih di Larkin itudapat menempatkan sebanyak 200 kenderaan di ruang pamerannya yangseluas dua tingkat.
Berkeluasan 0.5 hektar, bangunan itu juga berfungsi sebagai pusatpenyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi memajukan produk alat gantikenderaan serta minyak kegunaan pelbagai jenis enjin berkuasa sederhanadan tinggi.

''Bangunan baru ini mampu memberi ruang selesa kepada pelanggankerana selain ruang pameran, ia turut dilengkapkan dengan kemudahanpusat 3S iaitu jualan, servis dan alat ganti bagi memudahkan pelanggankami menerima khidmat terbaik daripada Mutiara Motors.

''Kami juga akan terus mengamalkan budaya kerja orang Jepun yangterbukti berkesan apabila menyumbang kepada kejayaan syarikat denganmenyediakan layanan bertaraf lima bintang kepada pengunjung walaupunmereka hanya datang ke bilik pameran semata-mata untuk melihat kereta,"katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas meninjau kerja-kerjaakhir pembinaan ibu pejabat baru itu, di sini baru-baru ini.


Ketika ini, Mutiara Motors merupakan pemegang permit import (AP) dan juga wakil pengedar kereta Toyota.
Ahmad berkata, ibu pejabat baru itu dijangka dapat meningkatkanpertumbuhan perniagaan syarikatnya melebihi 50 peratus pada masa akandatang.



Katanya, dua buah bangunan terdahulu iaitu bangunan lima tingkat diJalan Tebrau yang juga ibu pejabat pusat jualan serta sebuah pusatjualan Toyota di Plentong akan dijadikan pejabat cawangan syarikat.

''Bangunan baru ini juga akan menjadi pusat penyelidikan danpembangunan (R&D) bagi minyak enjin M7 yang mendapat sambutan bukansahaja di Malaysia malah di Singapura, Brunei dan Indonesia.

''Selain itu, ia turut menjadi pusat sehenti yang akan turut mempunyai kafe berkonsepkan al-fresco yang dilengkapi kemudahan WiFi untuk para pelanggan," katanya.
Mutiara Motors kini turut memiliki anak syarikat lain sepertiMutiara Motors Performance Products Sdn. Bhd., Mutiara Motors ResortSdn. Bhd., Mutiara Motorsports Sdn. Bhd. dan M7 Motorsports Sdn. Bhd.